Over auto’s op waterstof wordt er in België nog niet veel gesproken, wat vrij normaal is, aangezien er nog niet veel modellen op de markt zijn.

Wat is een auto op waterstof?

Een wagen op waterstof gebruikt een brandstofcel die met waterstof gevoed wordt. In de brandstofcel vindt een chemisch proces plaats waarbij waterstof in combinatie met zuurstof uit de lucht omgezet wordt in elektriciteit en water. Die elektriciteit wordt gebruikt om een elektrische aandrijflijn met elektromotor de wielen van de auto aan te drijven. Eigenlijk is een auto op waterstof dus een elektrische auto, met het verschil dat je geen enorme batterijen moet meenemen. Daartegen zit in de auto wel nog een kleine elektrische batterij die dient om de remenergie die bij het remmen vrijkomt korte tijd op te kunnen slaan zodat deze energie niet verloren gaat.

Wat zijn de voordelen van een wagen op waterstof?

Zoals ook bij een puur elektrisch auto en anders dan bij benzine en diesel, is er bij een auto op waterstof geen uitstoot van schadelijke gassen. Er komt bij de verbranding enkel zuiver water vrij en dus geen fijne stofdeeltjes. Je rijdt dus milieuvriendelijk en daarnaast zijn de wagens op waterstof ook volledig geruisloos. Het grote voordeel aan een waterstofauto is dat het tanken heel snel gebeurd. Op 5 minuten heb je een volle tank en dit allemaal op een gebruiksvriendelijke manier.

Premies en belastingvoordelen

Net zoals puur elektrische auto’s, zijn waterstofauto’s ook volledig zero-emissie en komen ze dus in aanmerking voor de zero-emissiepremie. Deze is voor alle particulieren (natuurlijke personen) die een voertuig aankopen die voldoet aan de voorwaarden. Een particulier kan genieten van maximaal 1 premie per voertuigtype. Daarnaast kunnen ook vzw’s (Vereniging Zonder Winstoogmerk) en aanbieders van autodelen de premie aanvragen. Deze instanties kunnen premies voor meerdere voertuigen aanvragen, maar er geldt een maximum van € 200.000 per bedrijf per jaar.

Zelfstandigen of eenmanszaken kunnen ook in aanmerking komen voor de premie, op voorwaarde dat het voertuig niet aangekocht wordt door een rechtspersoonlijkheid. Een vennootschap die geen deelautodiensten aanbiedt, kan dus geen beroep doen op de premie.

Daarnaast heb je dus ook een onbeperkte vrijstelling van de jaarlijkse verkeersbelasting en de BIV tot 31 december 2020.

Wat met het rijbereik?

Het rijbereik van waterstofauto’s komt neer op ongeveer 500 kilometer met een volle tank. Dit hangt natuurlijk ook af van je rijstijl, externe omstandigheden (bijvoorbeeld file of het weer) en het model. Doordat de waterstofauto in vergelijking met elektrische auto’s lange afstanden kan afleggen met een volle tank en daarnaast ook nog een snel laadt, ligt er heel veel potentieel voor langeafstandstrajecten of andere vormen van transport zoals schepen of treinen.

De prijs van waterstof komt neer op ongeveer 15 euro per kilogram, terwijl een volle tank van een waterstofauto vaak 5 kilogram telt. Dit wilt dus zeggen dat je ongeveer 75 euro betaalt voor een volle tank en een rijbereik van 500 kilometer, ofwel 15 euro per 100 kilometer.

Wat zijn de nadelen van een wagen op waterstof?

Het grote obstakel dat wagens op waterstof ondervinden is de beschikbaarheid van tankstations: in 2018 telde België nauwelijks twee tankstations, in Zaventem en in Halle. Het gebrek aan tankstations voor waterstofauto’s is wat velen zien als de reden waarom ze niet voldoende de concurrentie kunnen aangaan met elektrische auto’s. Elektrische auto’s kunnen overal worden opgeladen en oplaadpunten zijn veel goedkoper te bouwen dan tankstations voor waterstof. Dit is niet alleen een Belgisch probleem, maar dit probleem stelt zich ook op Europees vlak. Toch hebben twaalf landen al aangegeven dat ze inspanningen willen leveren om dit netwerk uit te breiden, namelijk Duitsland, Oostenrijk, België, Denemarken, Frankrijk, Luxemburg, Ijsland, Noorwegen, Nederland, Zweden het Verenigd Koninkrijk. Zij willen meer investeringen doen in een netwerk voor waterstofstations zodat er meer ondersteuning is voor de auto-constructeurs. In Nederland is er het plan om tegen 2020 minstens veertien tankstations voor waterstof te hebben.

Modellen

Op de Belgische markt zijn er op dit moment nog maar twee modellen nieuw beschikbaar.

Hyundai Nexo

De Hyundai Nexo is de opvolger van de Hyundai ix35 FCEV, die eerder op de markt gebracht werd en nu enkel nog tweedehands beschikbaar is.

Toyota Mirai

De Toyota Mirai is een de waterstofauto waarvan het design doet denken aan de Toyota Prius. Het heeft twee waterstoftanks met een totale capaciteit van 5 kilogram. Toyota heeft ambitieuze objectieven voor dit model: ze willen tegen 2020 meer dan 30.000 voertuigen internationaal verkopen. De waterstofauto’s zullen ook nog veel zuiniger worden: in vergelijking met de eerste Prius heeft de huidige versie een verbeterd rendement van 50%. Voor de toekomstige versies van de Mirai willen ze zich richten op een rijbereik van 1.000 kilometers, wat overeenkomt met een dieselauto.

Het is duidelijk: het netwerk voor wagens op waterstof is op dit moment nog niet volledig in orde, wat wel jammer is. Er is heel veel potentieel voor wagens op waterstof en ze zouden zeker de concurrentie met elektrische auto’s kunnen aangaan, maar doordat er nog geen ondersteuning is op het gebied van infrastructuur, zijn er ook weinig investeringen door autofabrikanten. 

This Post Has One Comment

  1. Nogal logisch, Waterstof H(2) is het meest voorkomend element in het Universum. Electricteit is NIET op te slaan via conventionele manieren en zal dat NOOIT worden. Je kan alleen elecriciteit ‘aftappen’ uit energie die al geproduceerd is (en meestal vervuilend is (uw prachtige klassieke rijkemensen-zonnepanelen veranderen er niks aan- maak de rekening) Waterstof is perfect veilig (tenzij je er met een raket op schiet) – en dan nog met weinig resultaat – waterstof is het lichtse element – dus brand in deze voertuigen KAN gebeuren, maar met omhoogshietende dunne vlam. NIET zoals de elektrovoertuigen die onverwacht UREN kunnen branden. (zoals meermaals gerapporteerd).

Leave a Reply

Close Menu