Lage emissiezones: ze zijn aanwezig in België en er wordt steeds meer naar gekeken. Ondertussen hebben al meerdere steden zoals Antwerpen, Brussel, Gent en Hasselt regels ingevoerd in verband met lage emissies en dit zal in de toekomst nog meer voorvallen. De lage emissiezone is in België dus zeker aanwezig. Omdat dit een onderwerp is dat veel mensen aangaat, heeft D’Ieteren een nieuwe website gelanceerd. Deze website geeft inzicht in de verschillende lage emissiezones in België en geeft ook een overzicht van de aanbiedingen van D’Ieteren. De lage emissiezones in België worden in kaart gebracht.

Lage emissiezones in België

Alle steden zijn het er over eens: de uitstoot moet naar beneden. Veel steden hebben zich dus ook omgetoverd in een lage emissiezone waarbij oudere auto’s niet meer in de stad mogen. Dit doen ze om de luchtvervuiling te verbeteren en dit zou ook de brug moeten zijn naar een neutrale uitstoot. Op termijn zouden steden dus ofwel autovrij, ofwel volledig elektrisch moeten zijn. Maar hoe zit het nu concreet?

Lage emissiezone Brussel

In Brussel mag je niet meer met je wagen binnen als deze een eurostandaard van Euro 2 of minder heeft. Als je wagen een Euro 3 standaard heeft, dan geldt er vanaf 2020 beperkte toegang. Bij Euro 4 is er beperkte toegang vanaf 2022. De nieuwe wagens hebben allemaal een standaard van Euro 6, waar je dus best naar streeft als je al een oude wagen hebt. 

Lage emissiezone Antwerpen

Antwerpen is een van de pioniers in het bestrijden van luchtvervuiling. Ze zijn dan ook als eerste begonnen als lage emissiezone. In Antwerpen mogen in 2019 al geen auto’s binnen van standaardnorm Euro 3 of minder. Euro 4 zal al van 2020 verboden worden en Euro 5 vanaf 2025. Als je je wel in Antwerpen begeeft met een auto wiens toegang verboden is, dan riskeer je een boete. De eerste keer krijg je normaal een waarschuwing, maar de tweede keer is sowieso prijs.

Lage emissiezone Gent

Recent is ook Gent in actie geschoten met het omvormen tot een lage emissiezone. In 2019 mag je nog gewoon met alle auto’s binnen, maar vanaf 2020 niet meer. Vanaf 2020 geldt er beperkte toegang voor wagens met een standaard van Euro 4 of lager. 

D'Ieteren als mobiliteitsoplossing

D’Ieteren lanceerde recent de website LEZ waarbij ze de lage emissiezones in België in kaart brengen. Op de website bieden ze ook de oplossingen van hun verschillende diensten. D’Ieteren wilt zich uitspelen als dé partner in mobiliteit, zowel op het vlak van auto’s, als het op het vlak van diensten.

Lab Box, een start-up incubator die gesponsord wordt door D’Ieteren, heeft enkele diensten onder zich die zich richten op mobiliteit. Zo is er Poppy, dat elektrische wagens in Brussel en Antwerpen aanbiedt. Daarnaast is er ook Skipr, dat intermodaal reizen promoot. Op de website LEZ worden deze diensten dus aangeboden als mogelijke oplossing voor de lage emissiezones in België. 

Lees hier meer over mobiliteit in België in het algemeen. 

Leave a Reply

Close Menu