Hoeveel kost het om je elektrische wagen thuis op te laden? Laad je je elektrische wagen thuis, dan betaal je gemiddeld een 3,4 euro per 100 kilometer. We baseren ons hiervoor op het gemiddeld testverbruik van 18 kWh per 100 kilometer van de Nissan Leaf. Rijdt u met een groter model dan ligt het verbruik iets hoger en rijdt u met een kleiner model dan ligt het verbruik iets lager.

Via een stopcontact laden (Mode 2)

Veel mensen kijken met interesse naar elektrische rijden of de aankoop van een elektrische auto, maar bezien het elektrisch laden als een obstakel of drempel. Dit moet helemaal niet: als je jezelf goed informeert dan kan je je voldoende voorbereiden. We geven wat meer uitleg over de benodigdheden.

Uw auto kan thuis eenvoudig opgeladen worden via een standaard stopcontact (220 volt of 230 volt), wat men ook Mode 2 laden noemt. De voordelen van het thuis opladen van de elektrische auto via een standaard stopcontact (Mode 2) is dat je geen laadpaal moet installeren. Het volstaat om in het bezit te zijn van een Mode 2-laadkabel, die je vaak meekrijgt bij de aankoop van een elektrisch voertuig. Het is een losse kabel met een elektriciteitsregelaar, ofwel ICCB (In-Cable Control Box), dat ervoor zorgt dat het laden volledig veilig verloopt. Met een standaard stopcontact moet de laadstroom beperkt blijven tot 10 A, dus het is aangeraden om je laadkabel na te kijken of het deze begrenzing bevat. Zo niet, dan moet je een andere kopen.

Via een standaard stopcontact haal je een maximaal laadvermogen van 2,3 kW per uur. Als we een gemiddeld verbruik van 18 kWh per 100km nemen, wilt dat dus zeggen dat je ongeveer 8 uur nodig hebt om 100km te laden.

De kostprijs voor 18 kWh ofwel 100km rijbereik bedraagt ongeveer 3,4 euro indien je oplaadt aan nachttarief.

Via een laadpunt (Mode 3)

Een elektrische auto kan je ook laden via een laadpunt of laadpaal die thuis geïnstalleerd kan worden, dit noemen we dan laden met Mode 3. Het laadpunt of laadpaal wordt doorgaans tegen de muur bevestigd en haalt een gemiddeld laadvermogen van 7 kWh. Als we een gemiddeld verbruik van 18 kWh per 100km nemen, wilt dat dus zeggen dat je ongeveer 2,5 uur nodig hebt om 100km te laden.

De kostprijs voor 18 kWh ofwel 100km rijbereik is hetzelfde als laden via een stopcontact en bedraagt ongeveer 3,4 euro indien je oplaadt aan nachttarief. Toch even vermelden: Ben je niet beschikbaar om de laadkabel uit je voertuig te halen als de batterij vol is? Geen probleem, het laden stopt vanzelf. Je moet dus niet vrezen voor een slijtage van de batterij of vermindering van kwaliteit als je de laadkabel niet meteen na het laden uit het voertuig haalt. 

Er zijn twee soorten laadpunten: een laadpunt met een vaste kabel en een laadpunt zonder een vaste kabel. Een laadpunt met een vaste kabel wilt zeggen dat je de kabel altijd bij de hand hebt, wat vooral in mindere weersomstandigheden comfortabeler kan zijn. Je moet er wel op letten dat je de juiste connector hebt, aangezien er twee types bestaan: namelijk de type 1-connector (Yazaki-connector) en de type 2-connector (Mennekes-connector).

Type 1 connector

Type 2 connector

Bij een laadpunt zonder vaste kabel, heb je nog een losse laadkabel nodig met de juiste connector die je ook vaak nodig hebt om te laden aan een publiek laadpunt. Deze losse laadkabel is steeds de type 2-connector (Mennekes-connector).

De prijs van een laadpaal voor elektrische auto’s is afhankelijk van het soort laadpunt dat u kiest, waar u alle benodigdheden aankoopt en naargelang u dit zelf installeert of niet. Als u de installatie zelf kan uitvoeren, dan betaalt u gemiddeld 500 à 600 euro voor het benodigde materiaal.

Op zich is thuis laden van je elektrische auto heel makkelijk maar elk huis en energienetwerk is anders. We raden je altijd aan om eerst een audit te laten doen van je energiesituatie. Gespecialiseerde bedrijven kunnen je energiesituatie analyseren en je gepersonaliseerd advies geven die van toepassing is op jouw situatie.

Leave a Reply

Close Menu