Het succes van elektrische auto’s in de Belgische mobiliteit hangt vooral af van de beschikbaarheid van laadpalen. Als de vraag naar elektrische auto’s stijgt, moet het aanbod van publieke en toegankelijke laadpunten volgen zodat publiek laden mogelijk is. Omdat er veel initiatieven door verschillende partijen opgezet worden, is het soms moeilijk om een overzicht te krijgen van wat er beschikbaar is en hoe het allemaal werkt.

Waar kan je publiek laden en hoeveel laadpalen zijn er effectief beschikbaar?

Een publieke laadpaal is aangesloten op het elektriciteitsnet (van de gemeente, een bedrijf of bij je thuis) en is uitgerust met enkele stopcontacten, die gebruikt worden om via een kabel de batterij van de elektrische auto op te laden. Publieke laadpalen die op de openbare weg, in parkings of bij supermarkten en bedrijven staan en publiek toegankelijk zijn, zijn meestal vrij te gebruiken maar er gaan wel kosten mee gepaard. Meestal heb je een laadpas of laadkaart nodig om je te identificeren en op die manier de paal te activeren. De stroom wordt dan gratis of tegen betaling geleverd, afhankelijk van wat de aanbieder van het laadpunt beslist heeft.

Het grote voordeel aan publieke laadpalen is dat het de elektrische auto sneller oplaadt dan thuisladen. Wie zijn elektrische wagen thuis oplaadt, beschikt in het beste geval over een laadoplossing met een vermogen van 22 kW. Bij een publieke lader is dit tot 50 kW en bij snelladers zelfs tot 150 kW.  

Publiek laden, hoe werkt het?

Om je elektrische auto op te laden aan een publieke laadpaal heb je een eigen laadkabel en een eigen laadpas nodig. Voor het laden aan een normaal laadpunt heb je je eigen laadkabel nodig, die normaal gezien standaard in je wagen aanwezig is. Een laadkabel wordt meestal meegeleverd met de aankoop van de elektrische auto. Daarnaast heb je een laadpas nodig waarmee je je kunt identificeren en die ook geldt als betaalwijze. Er bestaan op de Belgische markt verschillende aanbieders van laadpassen waarbij je een aanvraag kan doen. Veel van deze betaalpassen beschikken dan over een netwerk van aanbieders van laadpalen waardoor je toegang hebt tot een groot aantal laadpunten.

Als je een beslissing moet maken over welk laadpas je wilt aanschaffen dan zijn er twee factoren die doorgaans het belangrijkst zijn: het aantal laadpunten in hun netwerk en de prijs.

Het aantal laadpunten in het netwerk

Het eerste punt is dus het aantal laadpunten in het netwerk van de laadpas. In totaal zijn er meer dan 3.000 publieke laadpunten beschikbaar in België. De grootste aanbieders van laadpunten zijn: Allego, Bluecorner, EV Box, EV Point, The New Motion, Eneco en ThePluginCompany.

Als je op zoek bent naar een laadpas is het dus belangrijk om te zien of je met een bepaalde laadpas toegang hebt tot de laadpunten van deze bedrijven. Op volgende kaart kan je alle laadpunten in Europa terugvinden: http://www.oplaadpunten.org/auto/kaart-vlaanderen . Via deze kaart kan je zien welke laadpuntbedrijven bij jou in de buurt zijn.

In België zijn er ook een aantal bedrijven of supermarkten waar publieke laadpunten aanwezig zijn. Deze zijn vaak ook gratis te gebruiken. Je kan er onder andere vinden bij winkels van Delhaize, Lidl of IKEA.

Kosten / Betaling

Het tweede punt is de prijs. De kosten van publiek laden zijn vaak duurder dan thuis laden. Er is de hele infrastructuur en onderhoud die in het laadtarief verrekend wordt. Daarnaast worden veel publieke laadpalen door ondernemingen die zich specifiek op deze diensten richten aangeboden, waardoor zij natuurlijk ook een percentage nemen op de kostprijs.

Een laadpas kiezen en alle opties vergelijken kan heel wat werk zijn, maar het wordt wel aangeraden. Afhankelijk van de uitgever kan er een eenmalige aansluitingskost zijn van soms tot 10 euro, een vaste vergoeding per maand tot soms 5 euro en/of een vaste kost per laadbeurt (tot soms 1 euro). Daarnaast betaal je dan ook nog de prijs per kWh. Wat is kWh? Eigenlijk is kWh een eenheid van arbeid of een hoeveelheid energie. Laat je een elektrische auto met een 10 kW-motor een uur rijden, dan verbruik je 10 kWh energie. We kunnen ook stellen dat 1 kW gelijk staat aan 1,36 pk of paardenkracht, een eenheid die vaker gebruikt wordt om de kracht van motoren van auto’s toe te lichten. Vrijwel alle laadpassen brengen kosten in rekening bij verbruik, tenzij dit afgekocht is met een zogenaamd ‘flat-rate’ abonnement. Hierbij betaal je dan een vast bedrag per maand en kan je een onbeperkt aantal kWh’s laden. Dit zijn er nochtans niet zo veel. Allego en Bluecorner, de grotere aanbieders van laadpalen, rekenen vaak 0,69 euro per kWh aan voor snelladen.

Welke laadpassen bestaan er? 

We duiken even verder in de verschillende laadpassen die er bestaan voor publiek laden. Let op: we willen nog eens goed het verschil tussen aanbieders van laadpunten en aanbieders van laadpassen benadrukken. Een aanbieder van een laadpunt is de eigenaar een punt waar je tegen betaling kan opladen. Een aanbieder van een laadpas is de aanbieder van de pas die je nodig hebt om bij laadpunten te gebruiken voor de betaling. Een laadpas kan dus verschillende aanbieders van laadpunten in zijn portfolio hebben. We bekijken hier enkele laadpassen die aangeboden worden en hun kosten. 

New Motion Laadpas

– Abonnementskosten: Gratis
– Instapkost: Gratis
– Transactiekost: 0,35 € per laadbeurt (met een maximum van 7 euro per maand)
– Tarief per kWh: Prijs van het laadpunt
– Netwerk: De New Motion laadpas heeft veel laadpalen in zijn portfolio waardoor je dus op veel plaatsen kan laden met deze laadpas. 

Plugsurfing Laadpas

– Abonnementskosten: Gratis
– Instapkost: 9,95 € 
– Transactiekost: Gratis
– Tarief per kWh: Prijs van het laadpunt
– Netwerk: Plugsurfing laadpas heeft veel laadpalen in zijn portfolio waardoor je dus op veel plaatsen kan laden met deze laadpas. 

Cenenergy Laadpas

– Abonnementskosten: Gratis
– Instapkost: Gratis
– Transactiekost: Gratis
– Tarief per kWh: Prijs van het laadpunt
– Netwerk: CenEnergy biedt zelf iets meer dan 3.000 laadpunten aan en heeft in heel Europa een portfolio van meer dan 50.000 laadpunten.

Flow Charging Laadpas

– Abonnementskost: Gratis
– Instapkost: Gratis
– Transactiekost: 0,1815 € per laadbeurt
– Tarief per kWh: Prijs van het laadpunt
– Netwerk: Flow Charging laadpas biedt veel publieke laadpunten aan, maar is niet zo transparent in waar de laadpunten zich bevinden

Je kan uiteraard meerdere laadpassen aanvragen en gebruiken, wat ook aan te raden is. Aangezien veel van de laadpassen gratis zijn op het gebied van abonnementskosten en instapkosten, kan je heel makkelijk meerdere laadpassen aanvragen en gebruiken indien nodig. We raden je ook aan om, indien je laadpas dit aanbiedt, de app op je telefoon te installeren. De meeste aanbieders van laadpassen hebben een app waarop je toegang hebt tot een kaart met al hun laadpunten, zodat je heel makkelijk kan filteren op welke laadpunten voor jou beschikbaar zijn met die specifieke laadpas. 

Snelladen

De duurtijd van het laden is afhankelijk van hoe leeg je batterij is en hoe snel je auto kan laden. Thuis duurt het gemiddeld 8 tot 10 uur voor een volledig lege batterij terug helemaal vol te krijgen. Aan een publiek laadpunt ben je gemiddeld een uur of 4 kwijt voor een batterij van volledig leeg naar volledig vol te krijgen.

Er is ook nog een verschil tussen snelle en middelsnelle laadpunten. Waar je bij middelsnelle laadpunten gemiddeld 4 uur kwijt bent voor een lege batterij volledig vol te krijgen, duurt het bij een snellaadpunt gemiddeld een halfuur om je lege batterij vol te krijgen. Bij middelsnelle laadpunten gebruik je je eigen laadkabel, die in principe steeds in de wagen aanwezig is. Wanneer je wil laden aan een snellader heb je die kabel niet nodig, aangezien je daar een andere soort kabel nodig hebt, die meestal wel beschikbaar is aan het snellaadpunt. Het type stekker hangt af van het land waar je wagen vandaan komt of het model van de wagen. Er zijn vier type stekkers:

  • Combined Charging System: Vooral voor Europese wagens (BMW, Opel, Volkswagen, Audi E-Tron)
  • CHAdeMO: Voor wagens uit Japan en Zuid-Korea (Nissan, Kia en Mitsubishi)
  • Type 2-Mennekes met hoog vermogen: Voor Renault
  • Tesla Supercharger: Enkel voor Tesla’s. Dit is de snelste laadpaal ter wereld, hij heeft een vermogen tot 150 kW.

Artikels die je kunnen interesseren

Wat zijn de verschillende mogelijkheden om je elektrische auto thuis te laden? 

Kan je je auto op je werk laden? Kan je een laadpunt op je werkterrein installeren? 

Leave a Reply

Close Menu