Elektrisch rijden is niet de enige manier om milieuvriendelijk auto te rijden. Wereldwijd rijden er meer dan twintig miljoen voertuigen op aardgas en in 2018 werden er in België meer dan 3200 wagens op CNG ingeschreven, wat een stijging is van meer dan 50% tegenover 2016. De auto op aardgas (CNG) is in vergelijking met de andere milieuvriendelijke soorten brandstof vooral ook populair bij particulieren. Bijna 50% van de inschrijvingen in 2018 gebeurde door particuliere personen, in vergelijking met 20% bij elektrische wagens en bijna 10% bij hybride wagens.

Toch hebben veel mensen nog twijfels bij de betrouwbaarheid of eenvoudigheid van de brandstof. Is het veilig? Waar kan ik tanken? Hoeveel kost het? We duiken er dieper op in en bekijken wat de voor- en nadelen zijn.

Wat is de auto op aardgas en waarvoor staat CNG?

CNG staat voor Compressed Natural Gas, ofwel eigenlijk gewoon aardgas. Aardgas wordt op allerlei plaatsen en manieren gebruikt, waaronder ook als brandstof voor de auto. Het aardgas wordt onder druk gebracht, namelijk tussen 200 en 300 bar, en bestaat voornamelijk uit methaan, wat aanzien wordt als de properste brandstof waar ook veel verontreinigingen aan de bron verwijderd worden. In vergelijking met diesel of benzine zien we bij CNG een vermindering van 75% tot 90% in fijne stofdeeltjes. Als men het volledige proces van productie tot verbruik in rekening neemt, dan verlaagt men de uitstoot van fijne stofdeeltjes met meer dan 80%

Een auto op aardgas beschikt over een “dual fuel tank”. Hierbij combineert de wagen CNG en benzine, waarbij het voertuig overschakelt op benzine van zodra de aardgas op is. Alles hangt natuurlijk af van het model, maar gemiddeld kan een CNG auto ongeveer tot 300 à 800 kilometer op aardgas rijden. Als men de “dual fuel tank” mee in rekening houdt, dan ziet men dat het rijbereik van een gemiddelde auto op aardgas op 600 tot 1360 kilometer komt, afhankelijk van het model. Rijbereik hoeft dus zeker geen obstakel zijn om niet voor een CNG-auto te kiezen.

Is rijden met een auto op aardgas veilig?

Rijden op gas, dat klinkt gevaarlijk. Maar niets is minder waar: een auto op aardgas is uitermate veilig. De gastanks worden zo ontworpen dat ze voldoen aan de hoogste industrienormen en ze zijn uitgerust met een veiligheidsklep die ervoor zorgt dat het gas in extreme omstandigheden gecontroleerd vrijkomt. Daarnaast moet men weten dat in het geval van een lek, het gas gewoon vervliegt in de atmosfeer. CNG vat pas vuur op een temperatuur van 580 graden celcius, terwijl dit bij een wagen op benzine of diesel al op 220 à 250 graden celcius is.

Waarom kiezen voor een wagen op CNG?

In 2016 heeft de FOD Economie samen met de gewesten een nationaal plan opgesteld met objectieven voor het milieuvriendelijke alternatieven, waaronder CNG. Er werden twee objectieven gesteld voor België tegen 2020: op het gebied van infrastructuur zouden er 333 CNG-stations moeten zijn en in totaal 42.544 ingeschreven CNG-wagens. Hoewel deze cijfers zeer ambitieus waren, stelden ze wel een goede basis voor de ondersteuning van CNG-wagens op het gebied van premies en belastingvoordelen.

Belastingsvoordelen voor een CNG auto

Voor particulieren die een nieuw voertuig dat geheel of gedeeltelijk aangedreven wordt met aardgas is er een enorm voordeel op het gebied van inschrijvingstaks en verkeersbelasting. Wie een nieuwe auto op aardgas van minder dan 12 fiscale pk aankoopt, is tot 31 december 2020 vrijgesteld van inschrijvingstaks en verkeersbelasting. Voertuigen met een belastbaar vermogen van meer dan 11 fiscale pk en die ingeschreven zijn sinds 1 juli 2017 komen niet in aanmerking voor deze vrijstelling. De inschrijvingstaks (BIV) voor deze voertuigen wordt wel forfaitair verminderd met 4000 euro. Let op, deze vrijstellingen gelden niet voor leasewagens.

KMO’s en grote ondernemingen kunnen in aanmerking komen voor de Ecologiepremie Plus voor ondernemingen. Deze Ecologiepremie Plus is er voor milieuvriendelijke en energiezuinige investeringen die op de limitatieve technologieënlijst van de Vlaamse Overheid staan. Deze stelt dat er financiële ondersteuning is voor onder meer vrachtwagens en voertuigen lichte vracht (max 3,5 ton) met CNG als brandstof.

In Wallonië wordt er voor elke particulier die een wagen op aardgas in 2019 een premie verleent van 500 euro. Deze premie wordt uitgegeven door de distributienetbeheerders Ores en Resa. Ores kent men als belangrijke operator van de distributienetten voor elektriciteit en aardgas in Wallonië. Ze zijn aanwezig in 75% van de Waalse gemeenten en zorgen voor een energiebevoorrading van meer dan 1,3 miljoen gezinnen en bedrijven. Resa aan de andere kant is vooral aanwezig in de provincie Luik.

Tanken met een auto op aardgas

Waar veel mensen tegenop kijken is de aankoopprijs van een CNG auto. Als je kijkt naar de aankoop van een auto op aardgas, dan is deze gemiddeld 2.000 euro duurder dan een wagen of diesel en 2.400 euro duurder dan een voertuig op benzine. Toch maak je deze prijs goed als je veel kilometers doet.

Het voordeel is dat aardgas wereldwijd in voldoende hoeveelheden beschikbaar is en in vele Europese landen bestaat er een goed uitgebouwd netwerk. In onder andere Duitsland, Zwitserland en Italië zijn er meer dan voldoende CNG-tankstations aanwezig en enkel in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk is de aanwezigheid van CNG-tankstations drastisch laag. Doordat aardgas voldoende beschikbaar is, is CNG ongeveer 30% tot 40% goedkoper dan diesel of benzine. In totaal kan je ongeveer tot 3 euro per 100 kilometer besparen in vergelijking met een dieselwagen. Als je dus 15.000 kilometer per jaar zou rijden, dan kom je al snel uit op een 450 euro winst in vergelijking met een dieselwagen. Vanaf 80.000 kilometer ben je dus goedkoper af met een CNG-wagen dan met een wagen op benzine of diesel.

Daarnaast kan je het ook thuis tanken met behulp van een compressor. Die kan aan je aardgasaansluiting gekoppeld worden waardoor je je tank in een paar uur kan vullen.

Andere voordelen

Daarnaast is rijden op aardgas ook uitermate comfortabel. Je geniet van een stille motor en aangezien de aardgastank vaak in het chassis ingebouwd is, geniet je van een gewone kofferruimte zoals bij een wagen op een andere brandstof.

Een auto op aardgas tanken

De aansluiting voor het vulpistool van aardgas bevindt zich vlakbij de schenktuit voor benzine. Je moet enkel het vulpistool aansluiten, de hendel naar omhoog zetten tot hij blokkeert en op de startknop duwen.

Een nadeel aan auto’s op aardgas waar mensen over spreken is het beperkt aantal tankstations waar CNG wordt aangeboden. Hier zien we vooral een groot verschil tussen de verschillende regio’s: in Vlaanderen zijn er veel CNG-tankstations terug te vinden en ook in Brussel is de aanwezigheid redelijk goed, maar in Wallonië is het aanbod veel beperkter. Wel kan men erop rekenen dat dit naarmate de tijd vordert er steeds op vooruit gaat: het netwerk blijft groeien en verschillende bedrijven blijven hierin investeren. In maart 2018 waren er al 91 CNG-stations en ondertussen kan je op meer dan 100 plaatsen in België CNG tanken, waarbij de grootste aanbieders DATS24, PitPoint en Q8 zijn.

Een ander belangrijk nadeel waarop men best let is dat CNG-wagens de Eurotunnel niet in mogen en dat er beperkingen gelden op het nemen van ferry’s. Indien je met een CNG auto op de ferry wilt, dan moet dit bij reservatie gemeld worden en hebben ze liefst dat de tank leeg is.

Onderhoud

Zoals met elke wagen moet men ook een auto op aardgas regelmatig laten keuren en onderhouden. Om te beginnen is er de normale keurig van de wagen die bij elk keuringscentrum kan gebeuren. Hierbij zal er ook een kleine controle op de gasdichtheid gebeuren. Daarnaast moet men ook nog rekening houden met een 4-jaarlijkse controle van de CNG-tank, waarvoor maar enkele bedrijven bevoegd zijn. Monteurs die deze controle willen uitvoeren moeten de opleiding van Educam gevolgd hebben. Aan de andere kant heb je een extra voordeel: aangezien een auto op CNG geen roet uitstoot, is een roetfilter ook overbodig en bespaar je op de onderhoudskosten.

Over het algemeen kunnen we stellen dat een auto op aardgas een goed alternatief is: je rijdt milieuvriendelijker, je kan kosten besparen en er zijn voldoende tankstations aanwezig. Het vergt wel een verandering van mentaliteit en openheid tegenover de brandstof, maar indien je nog niet klaar bent voor puur elektrisch rijden, dan kan CNG een goede overgangsbrandstof zijn. 

Artikels die je kunnen interesseren

Plug-in Hybride

Interesse in alternatieve brandstoffen? Een plug-in hybride is de combinatie tussen een elektrische auto en een klasieke brandstof.

Een auto op waterstof kan ook toekomst hebben in België. Het netwerk is er misschien nog niet klaar voor, maar dit kan nog wel komen.

Leave a Reply

Close Menu