Auto’s op waterstof: China ziet het als de toekomst. Wan Gang, ook wel eens de “vader van de elektrische auto’s in China” genoemd, praatte vorige week in een interview over de toekomst van een waterstof auto. Zijn visie om China tot een absolute wereldmacht op het gebied van elektrische auto’s te maken heeft in China een pad gebaand voor milieuvriendelijke auto’s. Nu zegt Wan Gang dat China klaar is voor de volgende stap: auto’s op waterstof. 

Auto op waterstof in de maatschappij

“We moeten kijken naar het ontwikkelen van een maatschappij op waterstof”, zei Wan, die de overheid aanmoedigt om investeringen te doen die auto’s op waterstof kunnen ontwikkelen om aan de klantenbehoeften te voldoen. Aangezien China nu kijkt naar het verminderen van subsidies voor elektrische auto’s, zou het plan voor subsidies voor auto’s op waterstof wel nog kunnen doorgaan. Het nieuws had uiteraard ook een positieve invloed op de beursmarkt: aandelen van bedrijven die investeren in waterstof zagen een verhoging van tot wel 10% van de beursnotering. 

Wat is het verschil tussen een waterstof auto en een elektrische auto?

Bij een normale elektrische auto slaan de lithium-ionbatterijen elektrische energie op die ervoor zorgen dat de auto van stroom voorzien wordt. Bij een waterstof auto worden cellen van waterstof gebruikt om een chemische reactie te generen die energie produceert, waardoor de auto kan rijden. Op deze manier wordt er enkel waterstof uitgestoten. Het grote voordeel van een auto op waterstof tegenover een elektrische auto is het verschil in gewicht, waardoor een auto op waterstof zich meer leent voor ritten van langere afstanden. 

De verandering moet natuurlijk wel gebeuren op nationaal niveua: er moet ondersteuning zijn voor auto’s op waterstof. Het grote probleem is de toegankelijkheid tot tankstations. Dit is wat China wilt veranderen door waterstofauto’s als nationale prioriteit te beschouwen: een keerpunt waar de industrie al jaren op wacht. 

Voor Wan is de overgang naar waterstof een natuurlijke stap in het realiseren van een visie van het hebben van elektrische auto’s in de binnenstad, terwijl bussen en vrachtwagens op waterstof de lange afstanden op snelwegen voor zich nemen. 

Wat met andere brandstoffen?

Wan zei ook dat China niet meteen een nationaal verbod op de verkoop van benzineauto’s voor ogen heeft, aangezien de provinciale autoriteiten de keuze zullen blijven maken. China vereist wel dat alle autofabrikanten voldoen aan de minimumvereisten voor het produceren van nieuwe energievoertuig, waaronder ook auto’s op waterstof. Autofabrikanten die niet aan deze minimumvereisten voldoen zullen wel krediet kopen van concurrenten die wel volop aan deze vereisten voldoen. 

Een auto op waterstof: Hoe werkt het? Wat zijn de voordelen? Wat zijn de nadelen? Is België er klaar voor?

Leave a Reply

Close Menu